10 November 2016

Kebaikan Jogging Yang Patut Anda Tahu



Kebaikan Jogging Yang Patut Anda Tahu. Oleh sebab hari ini aku pergi jogging, betapa nikmatnya keluar peluh bila sudah lama tak berlari=lari. Bila lama tidak berjogging, badan pun mula sakit-sakit..

Ini la akibatnya bila lama tidak bersenam dan keluarkan peluh. Walaupun tahu kebaikan jogging ini tapi alasan-alasan tertentu membuatkan aku atau anda tidak berkesempatan nak teruskan aktiviti ini..

Jogging salah satu senaman mudah untuk dilakukan dan boleh dilakukan di mana-mana. Di Malaysia memang banyak disediakan tempat jogging seperti di taman, kawasan perumahan, kawasan bukit dan sebagainya. Dan ini pentingnya kebaikan jogging untuk anda..


Kebaikan Jogging Yang Patut Anda Tahu


Kebaikan Jogging Yang Patut Anda Tahu

Selain itu senaman ini dapat menjimatkan kos dari sukan-sukan yang lain, ada kasut sukan sudah memadai untuk bersenam..hehe. Sukan ini menjadi salah satu senaman kegemaran masyarakat untuk mengekalkan kesihatan dan tubuh badan ideal..


Sekarang ini tubuh badan aku tak berapa nak ideal dah..haha..

Dan.

Antara kebaikan jogging yang dapat dikongsikan bersama..

  • mengelakkan tekanan darah tinggi dan penyakit jantung
  • dapat mengelakkan sesetengah penyakit kanser
  • mengelakkan penyakit berjangkit dengan menguatkan sistem imunisasi badan
  • mengawal dan mengelakkan diabetes
  • menggalakkan kesihatan minda
  • melawan stress
  • menurunkan berat badan dan mengawal kadar lemak dalam badan




Pentingnya Bersenam

Jika anda membaca kebaikan bersenam seperti yang ditulis diatas, banyak faedah-faedah untuk tubuh badan, rohani dan jasmani. Tubuh pun sentiasa cergas sentiasa, dalam soal kerja pun teratur dan tidak stress..

Nampaknya hari-hari kena bersenam..

Jika anda baru saja nak bermula jogging, mulakan dengan langkah santai. Elakkan memaksa diri anda hingga mencederakan otot-otot badan. Jangan pulak sampai dapat cuti sakit kerana jogging..huhu..

Sekian untuk artikel kali ini..


Kredit Sumber | Klik Sini


11 comments:

  1. Balasan
    1. Kena start blik la bro hanafi..kebaikan jogging katakan..

      Padam
  2. malas atau rajin je kan faktor utama..huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Emmm btul tu yui..cari info kebaikan jogging untuk motivasikan kita

      Padam
  3. dulu rajin laa ni entah ke mn laa semangat rajin tuuu lps injured... ;-(

    BalasPadam
    Balasan
    1. Injured kena apa tu..kebaikan jogging nya bleh berlari slow2..

      Padam
  4. dulu rajin juga jogging sekarang ni dah agak malas sikit =)

    https://at-tarmizi.blogspot.my/

    BalasPadam
  5. kena baca kebaikan jogging bru smgt blik nk bersenam..hehe

    BalasPadam
  6. Joging ni x susah minat or x je..nak tahu x? Sis JM ni malas kalau nk kuar joging sorang2 so beli threadmill konon nya leh lari dlm rumah..almost 2 years beli baru berapa kali lari atas tu..huhhu kurang disiplin pastu bila badan naik bising..adeh!

    BalasPadam
  7. Haha..rugi la beli treadmill gini.baca kebaikan jogging dan trus berlari..hehe

    BalasPadam
  8. Macam bersemangat nak joging balik...lama dah tak joging ni...hehe

    BalasPadam