05 November 2015

Senaman Urut Tapak Kaki

Sudah masuk bulan November kita, Oktober bulan yang sungguh bererti untuk kami berdoa. Bersyukur pada kebesarannya..

Masa 6 hari aku jadi penghuni kat Hospital Tanah Merah, seronok buat Senaman Urut Tapak Kaki menggunakan batu. Alaa, batu-batu kecil yang disimen tu. Mesti tahu kan..
Senaman Urut Tapak Kaki
Ni la apa yang aku cakapkan, Senaman Urut Tapak Kaki. Bagus gak hospital Tanah Merah, ada kemudahan macam ni. Dapat la aku urut-urut tapak kaki sambil menemani wife..

Dan senaman ini bukan untuk kurus..haha..

Buat senaman ini mana boleh kurus, kalau nak kurus kena la tahu teknik-teknik DIET..

Senaman Urut Tapak Kaki
Boleh tahan sakit bila pijak batu ni,macam kena cucuk dengan jarum..haha. Orang kata bagus kalau hari-hari urut tapak kaki. Macam2 jenis penyakit ada di tapak kaki ni. Nak sihat kena la selalu amalkan..

Kebaikan Urut Tapak Kaki :

  • Melancarkan perjalanan darah
  • Mengurangkan risiko kena penyakit
  • Memberi keselesaan pada tubuh
  • Mengurangkan toksik pada tapak kaki
  • Dan sebagainya..hehe.

Selain amalan ini, rajin-rajinkan diri untuk selalu bersenam. Macam aku yang jarang2 jongging di Bukit Bauk..haha. Senaman mudah yang menjanjikan kesihatan yang baik. Jerebu pun dah berlalu pergi, boleh la aktif balik..

19 comments:

  1. Taman perumahann kakak tempat kakak joging selalu pun ada macam ini. Kalau kakak biasa selepas joging kakak buka kasut (setokin pakai terus) baru pelan-pelan jalan atas ni. Memula memang sakit tapi kalau dah biasa ok..

    BalasPadam
  2. orang kata kalau rasa sakit tu tandanya memang ada sakitlah

    BalasPadam
  3. lama x wat cmni.. tp letak pun kjp ja..xtahan..hahah

    BalasPadam
  4. dah lama xbuat.. tapi serius mmg best walaupun sakit... hihihhi

    BalasPadam
  5. dah lama tak urut pakai batu ni. geli gelaman campur sakit. haha

    BalasPadam
  6. memula memang sakit. tapi lama-lama..jadi sedap plak wat.

    BalasPadam
  7. tak berani cuba urutan tapak kaki.. tapi kalau nak berjalan atas batu ni rasanya tak seriau sangat tapi kalau nak tadah tapak kaki bagi orang urut memang tak la. hahaha..

    BalasPadam
  8. uishhh, saya memang tak tahan jalan atas batu ni

    BalasPadam
  9. gelilah nak pijak batu macam nie..pernah cuba juga

    BalasPadam
  10. Dah lama tak buat macam ni. Dulu selalu jugak singgah kat taman pijak batu macam ni

    BalasPadam
  11. geli tapi ia amat menyihatkan badan :)

    BalasPadam
  12. benda nie memang best...lebih2 lagi kalau petang2...boleh cuci mata

    BalasPadam
  13. dapat menyihatkan badan dan kena bertegur2 sapa gak masa jogging 2..baru 2 in 1

    BalasPadam
  14. Kak aiza memang tak tahan pijak batu-batu kecil tu jie. Hehe..

    BalasPadam
  15. Best senaman refleksologi macam ni...baru tahu kuat ke tidak tapak kaki...hihi

    BalasPadam
  16. Kalau ambe xleh le senam tapak kaki ni... Geli geleman! haha!

    BalasPadam
  17. ada beli kasut yg tapak berbiji mcm tu bila pijak adussss sakit

    BalasPadam
  18. memang seronok buat senaman kaki ditempat macam ni

    BalasPadam