31 Ogos 2015

Cara Bayar PTPTN Dengan Percuma

PTPTN singkatan untuk Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional, yang memang terkenal di kalangan graduan2 universiti dan seangkatan dengannya. ia adalah satu keperluan masa kini untuk pelajar untuk menanggung kos pengajian di universiti..


Ia juga dapat menanggung beban Ibubapa yang tak mampu membiayari kos pengajian anak mereka..


Cara Bayar PTPTN Dengan Percuma

Cara Bayar PTPTN Dengan Percuma
Sumber : Klik Sini

Bermula tahun 2015,pemimjam PTPTN yang gagal membayar akan disenaraikan di bawah Central Credit Reference Information System (CCRIS). CCRIS ialah laporan kredit mengenai jumlah pinjaman yang belum dijelaskan dan status pembayaran setiap individu bagi tempoh 12 bulan yang lepas..

Ia tentu menjejaskan anda untuk membuat loan di masa akan datang. Contohnya loan kereta, personal loan dan loan rumah idaman anda. Adakah ini yang anda mahukan?

Jika bukan, sila jelaskan hutang PTPTN anda dengan kadar segera..

Cepat pinjam tapi tak nak bayar

Tempoh selama 6 bulan diberikan kepada graduan untuk membayar balik pinjaman PTPTN selepas tamat universiti. Oleh itu, gunakan masa itu dengan bersungguh-sungguh untuk mencari perkerjaan. Ada juga graduan yang tidak dapat membayar balik pinjaman tersebut selepas tamatnya tempoh tersebut..

Antara alasan yang sentiasa diberikan :

  1. Tiada pekerjaan. Masih lagi mencari-cari peluang kerja, bila tak kerja macam mana nak bayar balik hutang PTPTN. 
  2. Tiada perancangan. Bila berhutang perancangan untuk bayar kena ada. Baru la mudah nak rangka strategi untuk membayar balik hutang PTPTN.
  3. Memang tak nak bayar. Alasan yang biasa digunakan oleh mereka yang gagal menamatkan pengajian. Pinjaman PTPTN pulak habis digunakan untuk kegunaan peribadi.
  4. Buat tak kisah. Ramai graduan macam ni, walaupun dah bekerja tapi masih buat tak kisah dengan hutang PTPTN. Beranggapan tak bayar pun tak apa.

PTPTN tak kejam

Alasan2 macam itu akan merugikan diri sendiri, kalau tak mampu bayar atau tak nak bayar.. Ia akan menambahkan masalah. Oleh itu, berjumpa la dengan pihak PTPTN, berbincang dengan cara yang baik. Insya Allah, jalan penyelesaian ditemui..

Tentu elok jika dapat membayar hutang PTPTN lebih awal, antara kelebihannya: 
  1. Dapat menyelesaikan hutang dengan lebih cepat, ada hutang ni membuatkan kita sentiasa dalam masalah, jadi selesaikannya dengan cepat.
  2. Meringankan beban kewangan anda, tiada hutang hati pun senang. Dapat anda merancang ke peringkat seterusnya.
  3. Tidak disenaraikan hitam oleh pihak PTPTN. bayangkan anda nak pergi melancong ke luar negara pun tak dapat kerana masalah hutang.


Cara Biasa Dengan Cara Bijak Bayar PTPTN

Cara biasa yang selalu diguna pakai untuk membayar hutang PTPTN ialah dengan menggunakan sebahagian gaji lalu dibayar terus ke pihak PTPTN. Ada juga yang membuat potongan gaji setiap bulan. Cara ini amat rugi kerana dapat menyusutkan wang anda..

Cara bijak bayar PTPTN

Langkah ini memerlukan komitmen anda untuk memahami strategi ini. Ia telah diajar oleh graduan ijazah kelas 3. Ianya bukan untuk graduan kelas pertama. Untuk mengetahui cara yang beliau gunakan, anda haruslah memahami asas kepada selok-belok kewangan yang bakal beliau kongsikan. Disiplin kewangan anda amat diperlukan supaya anda berjaya..

Langkah yang beliau guna amat jarang dipraktikkan ianya dirahsiakan dari sesiapa. Beliau adalah orang yang terawal mencuba langkah ini dan telah berjaya mendapatkan hasil yang berkesan. Selepas selesai membayar hutang PTPTN, beliau berjaya mendapatkan tunai dengan cara ini. Saya percaya anda mahu selesaikan hutang PTPTN dengan cepat. Terus ke laman Cara Bayar PTPTN Dengan Percuma untul mengetahui rahsia beliau..

31 comments:

  1. hutang kena bayar, cepat atau lambat kalau konsisten insyaAllah habis bayar

    BalasPadam
  2. Sebenarnya menjadi tanggungjawab bila dah pinjam logiknya mestilah kena bayar balik.

    BalasPadam
  3. 6 bulan selepas tamat belajar..masa yang cukup panjang juga tu..tempat saya ramai staff yang sanggup bekerja macam lepasan SPM walaupun ada memiliki ijazah dan diploma.

    BalasPadam
  4. dah pinjam kenalah bayar kan... lumrah oorg berhutang.. menariklah klau ptptn bagi free... hihihihih

    BalasPadam
  5. Masa nak pinjam bukan main lagi yer....bila nak bayar balik , culas... tak boleh macam tu....hutang kena bayar... takut tak sempat nanti mati dalam hutang...

    Salam ukhuwah dari BUNDA...

    BalasPadam
  6. Stkt ni mmg yui byr sbb dh buat ptgn gji

    BalasPadam
  7. Salam Jie... wah ramai yg liat nak bayar hutang PRPTN.... tapi ada kaedah yang berkesan untuk boleh bayar, yakni dengan mendapatkan pekerjaan tetap. Kebanyakan liat nak bayar hutang PTPTN ini.

    BalasPadam
  8. Bagus dengan ada tips sebegini

    BalasPadam
  9. Wajib membayar apa yg dipinjam tetapi jika tidak mampu jangan berdiam diri kerana melalui perbincangan pasti ada jalan penyelesaiannya.

    BalasPadam
  10. Memang hutang PTPTN ramai yang susah nak bayar. Kadang-kadang sebab kesempitan hidup sekarang ni baut orang lambat bayar.. Walaubagaimanapun, pinjam tetap kena bayar kan. Displin kan diri bayar sikit2 pon dah ok..

    BalasPadam
  11. Hello,

    Mencari pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tidak bercagar, pinjaman perniagaan,
    pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman peribadi, modal teroka,,,
    dan lain-lain ..! Saya sedang pemberi pinjaman swasta, saya memberikan pinjaman kepada syarikat-syarikat dan
    Individu mengadar kadar faedah yang rendah dan berpatutan 2%. e-mel: begavegaa@gmail.com

    BalasPadam
  12. dah nama hutang atau pinjam mesti wajib bayar tau!

    BalasPadam
  13. alhamdullialah sy dah abis bayar hutang ptptn sebab pakai 2 sem je lepas tu biasiswa...syukur

    BalasPadam
  14. Harap-harap lagi dua atau tiga tahun lagi settle aku punya hutang ni

    BalasPadam
  15. Banyak lagi hutang dengan PTPTN ni...

    BalasPadam
  16. aku masih membayar. alhamdulillah tak sangkut lagi setakat ni

    BalasPadam
  17. BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!! BERITA BAIK!!!
    My Name is Purti Hamzah, tinggal di Indonesia, saya adalah seorang Muslim yang taat saya mahu menggunakan
    medium ini untuk memberi amaran kepada semua mereka yang mencari pinjaman untuk berhati-hati penipu kerana mereka di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya dari segi kewangan ke bawah, dan kerana keperluan saya, keadaan terdesak dan kemiskinan, saya telah scammed oleh beberapa yang dikenali sebagai syarikat pinjaman dalam talian. Saya kehilangan harapan tidak sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman sangat handal dipanggil Puan Chloe Morris yang pinjamkanlah kepadaku pinjaman tanpa jaminan $ 57,000 dalam masa 24 jam tanpa sebarang tekanan, pada mulanya ia adalah seperti mimpi bagi saya sehingga i memperlihatkan amaran ansuran pertama saya 2 jam selepas i digunakan. Saya menggesa Indonesia rakan-rakan yang memerlukan pinjaman untuk memudahkan menghubungi Puan Chloe melalui:
    chloemorrisloanfirm@gmail.com
    Berhati-hati! Anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui: purtihamzah@gmail.com

    BalasPadam
  18. Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Anita Paul, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah syarat-syarat yang jelas dan mudah difahami dan keadaan. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (gloriouspeaceloanfirm@gmail.com)

    BalasPadam
  19. TAWARAN TAHUN BARU !!!
    Adakah anda sedang mencari pinjaman? Atau anda menolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan untuk satu atau lebih sebab-sebab? Anda mempunyai tempat yang tepat untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! Clara Pinjaman Limited memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan sebanyak 1.5% pada tahun ini akhir kami tawaran tahun. Sila hubungi kami melalui e-mel di sini pada Claraloan@financier.com

    Data pemohon:

    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negara:
    5) Jenis Kelamin:
    6) Status perkahwinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nombor telefon:
    9) Kedudukan masa ini di tempat kerja:
    10) Pendapatan Bulanan:
    11) Jumlah Pinjaman Diperlukan:
    12) Tempoh Pinjaman:
    13) Tujuan pinjaman:
    14) agama:
    15) Adakah anda memohon sebelum ini;
    16) Tarikh lahir;

    Terima kasih
    Clara.

    BalasPadam
  20. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    BalasPadam
  21. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    BalasPadam
  22. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +60182913326
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    BalasPadam
  23. adakah anda memerlukan pinjaman tulen untuk tujuan perniagaan atau untuk membayar hutang anda kenalan Mr Kellie Wilson sekarang untuk pinjaman tulen melalui e-mel: Oceanicfinance113@gmail.com

    BalasPadam
  24. Ada apa-apa masalah kewangan? Adakah anda ingin memulakan perniagaan anda sendiri? Syarikat pinjaman menubuhkan organisasi hak asasi manusia di seluruh dunia dengan semata-mata untuk membantu golongan miskin dan orang yang mengalami masalah kewangan yang hidup. Jika anda ingin memohon untuk pinjaman, kembali kepada kami dengan e-mel butiran di bawah: julietowenloancompany@gmail.com


    Nama penuh:
    jumlah pinjaman:
    Tempoh Pinjaman:
    Pendapatan bulanan :
    negara:
    Seks:
    Nombor telefon:
    Tarikh lahir :

    Terima kasih dan Tuhan memberkati
    JULIETOWENLOANCOMPANY
    (Julietowenloancompany@gmail.com)
    Puan JulietAda apa-apa masalah kewangan? Adakah anda ingin memulakan perniagaan anda sendiri? Syarikat pinjaman menubuhkan organisasi hak asasi manusia di seluruh dunia dengan semata-mata untuk membantu golongan miskin dan orang yang mengalami masalah kewangan yang hidup. Jika anda ingin memohon untuk pinjaman, kembali kepada kami dengan e-mel butiran di bawah: julietowenloancompany@gmail.com


    Nama penuh:
    jumlah pinjaman:
    Tempoh Pinjaman:
    Pendapatan bulanan :
    negara:
    Seks:
    Nombor telefon:
    Tarikh lahir :

    Terima kasih dan Tuhan memberkati
    JULIETOWENLOANCOMPANY
    (Julietowenloancompany@gmail.com)
    Puan Juliet

    BalasPadam
  25. Hello, saya Robert David pemberi pinjaman swasta yang memberikan pinjaman dengan kadar faedah serendah 2%. Ini adalah peluang kewangan di muka pintu anda hari ini dan mendapatkan pinjaman serta-merta. Terdapat banyak di luar sana mencari pilihan kewangan atau bantuan di sekitar tempat itu dan masih tidak boleh mendapatkan satu. Tetapi ia adalah satu peluang kewangan di muka pintu anda dan oleh itu anda tidak boleh melepaskan peluang ini. Perkhidmatan ini terbuka kepada individu, syarikat, lelaki dan wanita perniagaan.

    • Pinjaman Untuk Semua
    • Multi-keluarga / Apartment Buildings
    • Cash Out Pinjaman untuk Semua Jenis-jenis Harta Tanah
    • Pinjaman Untuk Pelabur
    • Pinjaman Bridge / Mezzanine Pembiayaan
    • Pinjaman Untuk Luar Pembeli
    • Pinjaman Commercial
    • Tanah / Pembinaan

    Dan jumlah pinjaman yang ada terdiri daripada 20,000.00 RM - 500,000,000.00 RM, atau apa-apa amaun pilihan anda untuk maklumat lanjut hubungi kami di: (robertdavidfinancialcompany@gmail.com)

    BalasPadam
  26. Hello, saya Encik Fedrick kuasa pemberi pinjaman pinjaman swasta yang meminjamkan peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membersihkan hutang anda dengan segera atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perdagangan anda? Adakah anda pernah ditolak oleh bank-bank dan agensi-agensi lain yang kewangan? Adakah anda memerlukan pinjaman atau gadai janji penyatuan? Mencari lagi kerana kita berada di sini untuk semua masalah anda dari segi kewangan pada masa lalu. Kami memberi pinjaman penjimatan kepada individu yang memerlukan bantuan dari segi kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perdagangan pada tahap 2%. Saya akan menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia untuk menawarkan anda pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (fedrickpowerloanfirm926@gmail.com)

    BalasPadam
  27. Hello, nama saya Julia Simon, mangsa penipuan di tangan pemiutang palsu. Saya telah kehilangan kira-kira 80,000.00.USD kerana saya memerlukan modal besar 190,000.00.USD. i hampir meninggal dunia, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. Perniagaan saya telah dimusnahkan, dan dalam proses itu saya kehilangan anak saya. Saya tidak boleh berdiri ini berlaku lagi. pada bulan Disember 2014, saya bertemu dengan seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Puan Augusta Ibramhim, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman pada syarikat. ibu yang baik saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih dan Allah terus memberkati anda. Saya juga suka untuk menggunakan peluang ini untuk memberi nasihat kepada rakan-rakan Romanian, bahawa terdapat banyak penipu di luar sana, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman dengan cepat, hanya log masuk dengan Mrs Augusta Ibramhim melalui e-mel: augustaibramhim11 @ gmail .com. Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini: juliasimon460@gmail.com. jika anda mempunyai sebarang keraguan. sila dia adalah satu-satunya yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.
    terima kasih.

    BalasPadam
  28. Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Jane Alison, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi hari ini kami melalui e-mel supaya kita boleh memberikan syarat-syarat pinjaman dan syarat-syarat kami di: (saintloanss@gmail.com)

    BalasPadam
  29. BERITA BAIK, BERITA BAIK
    Ini untuk mewartakan kepada orang-orang asia bahwa AASIMAHA ADILA, adalah perusahaan pinjaman muslim terbaik yang pernah saya datangi sepanjang hidup saya membantu saya dan keluarga saya dengan pinjaman untuk membayar hutang dan memulai usaha lagi mereka telah membuka kesempatan finansial untuk semua Mereka yang membutuhkan bantuan keuangan dari pinjaman besar.AASIMAHA ADILA lende dengan tingkat 1% dan mereka memberikan pinjaman kepada janda dan duda, jika Anda memerlukan pinjaman jangka panjang dan besar untuk modal investasi hubungi kami hari ini melalui e-mail di: (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    Akan menarik untuk mengetahui bahwa banyak pemberi pinjaman di sini adalah palsu saya dan almarhum suami saya sering ditipu oleh pemberi pinjaman pinjaman palsu dimana kita menipu sekitar Rp127 juta pada bulan maret, namun, ibu saudi muslim meminjam uang dalam jumlah besar Rp850 Jt dengan penundaan dan tidak meminta Kami membayar biaya pendaftaran atau pajak dan biaya transfer, semoga semuanya memberkati ibu perusahaan.

    Tolong, saya juga menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa pemberi pinjaman berikut palsu, jangan hubungi mereka.
    A) wilson_Gyna8.loankredit@gmail.com
    B) donalanny20. lenders@yahoo.id
    C) miminedi@.krediuniongmail.com
    D) adutyuyani.finance@gmail.com

    Terima kasih telah membaca ,
    Email saya adalah..muthiafadlika2020@gmail.com
    Email perusahaan AASIMHA ADILA LOAN FIRM adalah
    (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) ,BBM PIN # (D8DA4EA9)

    BalasPadam
  30. ​​​​​​Halo, CABOT FINANCIAL SERVICES, perusahaan yang terdaftar dan disetujui apakah Anda berhutang? Anda butuh dorongan finansial? Atau apakah Anda ingin mensponsori bisnis yang ada? Kami di sini untuk memberikan bantuan keuangan itu kepada Anda karena kami memberikan pinjaman kepada individu yang memiliki reputasi baik baik lokal maupun internasional untuk semua orang yang membutuhkan pinjaman, dan dapat melunasi pinjaman tersebut, karena dunia secara bertahap berubah menjadi desa global, kami memberikan pinjaman melalui Transfer antar-intra-elektronik dan juga pemberian kupon dari bank. Jadi untuk mendapatkan pinjaman dari perusahaan kami,​​ Anda dapat menghubungi kami melalui e-mail:​​{cabotfinancialservice@gm​​ail.com} atau melalui #B​​BM {D88A5C5F}

    BalasPadam
  31. ​​​​​​Halo, CABOT FINANCIAL SERVICES, perusahaan yang terdaftar dan disetujui apakah Anda berhutang? Anda butuh dorongan finansial? Atau apakah Anda ingin mensponsori bisnis yang ada? Kami di sini untuk memberikan bantuan keuangan itu kepada Anda karena kami memberikan pinjaman kepada individu yang memiliki reputasi baik baik lokal maupun internasional untuk semua orang yang membutuhkan pinjaman, dan dapat melunasi pinjaman tersebut, karena dunia secara bertahap berubah menjadi desa global, kami memberikan pinjaman melalui Transfer antar-intra-elektronik dan juga pemberian kupon dari bank. Jadi untuk mendapatkan pinjaman dari perusahaan kami,​​ Anda dapat menghubungi kami melalui e-mail:​​{cabotfinancialservice@gm​​ail.com} atau melalui #B​​BM {D88A5C5F}

    BalasPadam