Cara Bayar PTPTN Dengan Percuma

PTPTN singkatan untuk Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional, yang memang terkenal di kalangan graduan2 universiti dan seangkatan dengannya. ia adalah satu keperluan masa kini untuk pelajar untuk menanggung kos pengajian di universiti..


Ia juga dapat menanggung beban Ibubapa yang tak mampu membiayari kos pengajian anak mereka..


Cara Bayar PTPTN Dengan Percuma

Cara Bayar PTPTN Dengan Percuma
Sumber : Klik Sini

Bermula tahun 2015,pemimjam PTPTN yang gagal membayar akan disenaraikan di bawah Central Credit Reference Information System (CCRIS). CCRIS ialah laporan kredit mengenai jumlah pinjaman yang belum dijelaskan dan status pembayaran setiap individu bagi tempoh 12 bulan yang lepas..

Ia tentu menjejaskan anda untuk membuat loan di masa akan datang. Contohnya loan kereta, personal loan dan loan rumah idaman anda. Adakah ini yang anda mahukan?

Jika bukan, sila jelaskan hutang PTPTN anda dengan kadar segera..

Cepat pinjam tapi tak nak bayar

Tempoh selama 6 bulan diberikan kepada graduan untuk membayar balik pinjaman PTPTN selepas tamat universiti. Oleh itu, gunakan masa itu dengan bersungguh-sungguh untuk mencari perkerjaan. Ada juga graduan yang tidak dapat membayar balik pinjaman tersebut selepas tamatnya tempoh tersebut..

Antara alasan yang sentiasa diberikan :

  1. Tiada pekerjaan. Masih lagi mencari-cari peluang kerja, bila tak kerja macam mana nak bayar balik hutang PTPTN. 
  2. Tiada perancangan. Bila berhutang perancangan untuk bayar kena ada. Baru la mudah nak rangka strategi untuk membayar balik hutang PTPTN.
  3. Memang tak nak bayar. Alasan yang biasa digunakan oleh mereka yang gagal menamatkan pengajian. Pinjaman PTPTN pulak habis digunakan untuk kegunaan peribadi.
  4. Buat tak kisah. Ramai graduan macam ni, walaupun dah bekerja tapi masih buat tak kisah dengan hutang PTPTN. Beranggapan tak bayar pun tak apa.

PTPTN tak kejam

Alasan2 macam itu akan merugikan diri sendiri, kalau tak mampu bayar atau tak nak bayar.. Ia akan menambahkan masalah. Oleh itu, berjumpa la dengan pihak PTPTN, berbincang dengan cara yang baik. Insya Allah, jalan penyelesaian ditemui..

Tentu elok jika dapat membayar hutang PTPTN lebih awal, antara kelebihannya: 
  1. Dapat menyelesaikan hutang dengan lebih cepat, ada hutang ni membuatkan kita sentiasa dalam masalah, jadi selesaikannya dengan cepat.
  2. Meringankan beban kewangan anda, tiada hutang hati pun senang. Dapat anda merancang ke peringkat seterusnya.
  3. Tidak disenaraikan hitam oleh pihak PTPTN. bayangkan anda nak pergi melancong ke luar negara pun tak dapat kerana masalah hutang.


Cara Biasa Dengan Cara Bijak Bayar PTPTN

Cara biasa yang selalu diguna pakai untuk membayar hutang PTPTN ialah dengan menggunakan sebahagian gaji lalu dibayar terus ke pihak PTPTN. Ada juga yang membuat potongan gaji setiap bulan. Cara ini amat rugi kerana dapat menyusutkan wang anda..

Cara bijak bayar PTPTN

Langkah ini memerlukan komitmen anda untuk memahami strategi ini. Ia telah diajar oleh graduan ijazah kelas 3. Ianya bukan untuk graduan kelas pertama. Untuk mengetahui cara yang beliau gunakan, anda haruslah memahami asas kepada selok-belok kewangan yang bakal beliau kongsikan. Disiplin kewangan anda amat diperlukan supaya anda berjaya..

Langkah yang beliau guna amat jarang dipraktikkan ianya dirahsiakan dari sesiapa. Beliau adalah orang yang terawal mencuba langkah ini dan telah berjaya mendapatkan hasil yang berkesan. Selepas selesai membayar hutang PTPTN, beliau berjaya mendapatkan tunai dengan cara ini. Saya percaya anda mahu selesaikan hutang PTPTN dengan cepat. Terus ke laman Cara Bayar PTPTN Dengan Percuma untul mengetahui rahsia beliau..

{ 28 comments.. read them below or add one }

Raihanah Ahmad Raihanah Ahmad 01 September, 2015 10:06
hutang kena bayar, cepat atau lambat kalau konsisten insyaAllah habis bayar
Kakzakie Kakzakie 01 September, 2015 12:20
Sebenarnya menjadi tanggungjawab bila dah pinjam logiknya mestilah kena bayar balik.
mrhanafi mrhanafi 01 September, 2015 15:01
6 bulan selepas tamat belajar..masa yang cukup panjang juga tu..tempat saya ramai staff yang sanggup bekerja macam lepasan SPM walaupun ada memiliki ijazah dan diploma.
ikhwan yusuff ikhwan yusuff 01 September, 2015 17:32
dah pinjam kenalah bayar kan... lumrah oorg berhutang.. menariklah klau ptptn bagi free... hihihihih
Bunda_nora Bunda_nora 01 September, 2015 18:32
Masa nak pinjam bukan main lagi yer....bila nak bayar balik , culas... tak boleh macam tu....hutang kena bayar... takut tak sempat nanti mati dalam hutang...

Salam ukhuwah dari BUNDA...
nusha fasha nusha fasha 01 September, 2015 20:26
Stkt ni mmg yui byr sbb dh buat ptgn gji
sensasi2020 sensasi2020 02 September, 2015 20:16
Salam Jie... wah ramai yg liat nak bayar hutang PRPTN.... tapi ada kaedah yang berkesan untuk boleh bayar, yakni dengan mendapatkan pekerjaan tetap. Kebanyakan liat nak bayar hutang PTPTN ini.
aRz MoHa aRz MoHa 03 September, 2015 00:22
Bagus dengan ada tips sebegini
Bin Muhammad Bin Muhammad 03 September, 2015 08:52
Wajib membayar apa yg dipinjam tetapi jika tidak mampu jangan berdiam diri kerana melalui perbincangan pasti ada jalan penyelesaiannya.
hannah aziz hannah aziz 03 September, 2015 13:33
Memang hutang PTPTN ramai yang susah nak bayar. Kadang-kadang sebab kesempitan hidup sekarang ni baut orang lambat bayar.. Walaubagaimanapun, pinjam tetap kena bayar kan. Displin kan diri bayar sikit2 pon dah ok..
Bega Vega Bega Vega 03 September, 2015 23:09
Hello,

Mencari pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tidak bercagar, pinjaman perniagaan,
pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman peribadi, modal teroka,,,
dan lain-lain ..! Saya sedang pemberi pinjaman swasta, saya memberikan pinjaman kepada syarikat-syarikat dan
Individu mengadar kadar faedah yang rendah dan berpatutan 2%. e-mel: begavegaa@gmail.com
Hero Borneo Hero Borneo 04 September, 2015 09:42
dah nama hutang atau pinjam mesti wajib bayar tau!
serinian serinian 05 September, 2015 16:23
alhamdullialah sy dah abis bayar hutang ptptn sebab pakai 2 sem je lepas tu biasiswa...syukur
sabree hussin sabree hussin 06 September, 2015 15:17
Harap-harap lagi dua atau tiga tahun lagi settle aku punya hutang ni
Noriza Abdul Rahman Noriza Abdul Rahman 07 September, 2015 12:42
Banyak lagi hutang dengan PTPTN ni...
Uncle Zuan Uncle Zuan 07 September, 2015 20:06
aku masih membayar. alhamdulillah tak sangkut lagi setakat ni
purti hamzah purti hamzah 03 Oktober, 2015 17:27
BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!! BERITA BAIK!!!
My Name is Purti Hamzah, tinggal di Indonesia, saya adalah seorang Muslim yang taat saya mahu menggunakan
medium ini untuk memberi amaran kepada semua mereka yang mencari pinjaman untuk berhati-hati penipu kerana mereka di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya dari segi kewangan ke bawah, dan kerana keperluan saya, keadaan terdesak dan kemiskinan, saya telah scammed oleh beberapa yang dikenali sebagai syarikat pinjaman dalam talian. Saya kehilangan harapan tidak sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman sangat handal dipanggil Puan Chloe Morris yang pinjamkanlah kepadaku pinjaman tanpa jaminan $ 57,000 dalam masa 24 jam tanpa sebarang tekanan, pada mulanya ia adalah seperti mimpi bagi saya sehingga i memperlihatkan amaran ansuran pertama saya 2 jam selepas i digunakan. Saya menggesa Indonesia rakan-rakan yang memerlukan pinjaman untuk memudahkan menghubungi Puan Chloe melalui:
chloemorrisloanfirm@gmail.com
Berhati-hati! Anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui: purtihamzah@gmail.com
Anita Paul Anita Paul 13 Oktober, 2015 16:01
Hello,
Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Anita Paul, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah syarat-syarat yang jelas dan mudah difahami dan keadaan. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (gloriouspeaceloanfirm@gmail.com)
clara alderman clara alderman 05 Januari, 2016 14:08
TAWARAN TAHUN BARU !!!
Adakah anda sedang mencari pinjaman? Atau anda menolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan untuk satu atau lebih sebab-sebab? Anda mempunyai tempat yang tepat untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! Clara Pinjaman Limited memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan sebanyak 1.5% pada tahun ini akhir kami tawaran tahun. Sila hubungi kami melalui e-mel di sini pada Claraloan@financier.com

Data pemohon:

1) Nama Penuh:
2) Negara:
3) Alamat:
4) Negara:
5) Jenis Kelamin:
6) Status perkahwinan:
7) Pekerjaan:
8) Nombor telefon:
9) Kedudukan masa ini di tempat kerja:
10) Pendapatan Bulanan:
11) Jumlah Pinjaman Diperlukan:
12) Tempoh Pinjaman:
13) Tujuan pinjaman:
14) agama:
15) Adakah anda memohon sebelum ini;
16) Tarikh lahir;

Terima kasih
Clara.
Piyamas Srisawat Piyamas Srisawat 14 Januari, 2016 16:12
Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
* Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
* Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
akaun bank
* Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
* Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
* Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
*. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
dari awak.

Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

e-mel: cashfirmarena@gmail.com

SIR EVA DEMETER
Ketua Pengarah
CASHFIRM
Piyamas Srisawat Piyamas Srisawat 15 Januari, 2016 19:11
Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
* Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
* Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
akaun bank
* Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
* Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
* Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
*. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
dari awak.

Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

e-mel: cashfirmarena@gmail.com

SIR EVA DEMETER
Ketua Pengarah
CASHFIRM
บริษัท จอมสุบรรณ จํากัด บริษัท จอมสุบรรณ จํากัด 11 September, 2016 17:20
Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
* Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
* Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
akaun bank
* Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
* Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
* Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
*. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
dari awak.

Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

email: cashfirmarena@gmail.com


Selamat sejahtera
Sir Joel Williams
FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
Ketua Pegawai Eksekutif
Tel: +60182913326
E-mel: cashfirmarena@gmail.com
Webisite: cashfirmarena.wordpress.com
wilson wilson 31 Oktober, 2016 11:40
adakah anda memerlukan pinjaman tulen untuk tujuan perniagaan atau untuk membayar hutang anda kenalan Mr Kellie Wilson sekarang untuk pinjaman tulen melalui e-mel: Oceanicfinance113@gmail.com
Juliet Owen Juliet Owen 02 November, 2016 02:29
Ada apa-apa masalah kewangan? Adakah anda ingin memulakan perniagaan anda sendiri? Syarikat pinjaman menubuhkan organisasi hak asasi manusia di seluruh dunia dengan semata-mata untuk membantu golongan miskin dan orang yang mengalami masalah kewangan yang hidup. Jika anda ingin memohon untuk pinjaman, kembali kepada kami dengan e-mel butiran di bawah: julietowenloancompany@gmail.com


Nama penuh:
jumlah pinjaman:
Tempoh Pinjaman:
Pendapatan bulanan :
negara:
Seks:
Nombor telefon:
Tarikh lahir :

Terima kasih dan Tuhan memberkati
JULIETOWENLOANCOMPANY
(Julietowenloancompany@gmail.com)
Puan JulietAda apa-apa masalah kewangan? Adakah anda ingin memulakan perniagaan anda sendiri? Syarikat pinjaman menubuhkan organisasi hak asasi manusia di seluruh dunia dengan semata-mata untuk membantu golongan miskin dan orang yang mengalami masalah kewangan yang hidup. Jika anda ingin memohon untuk pinjaman, kembali kepada kami dengan e-mel butiran di bawah: julietowenloancompany@gmail.com


Nama penuh:
jumlah pinjaman:
Tempoh Pinjaman:
Pendapatan bulanan :
negara:
Seks:
Nombor telefon:
Tarikh lahir :

Terima kasih dan Tuhan memberkati
JULIETOWENLOANCOMPANY
(Julietowenloancompany@gmail.com)
Puan Juliet
Robert David Loan Firm Robert David Loan Firm 03 November, 2016 10:47
Hello, saya Robert David pemberi pinjaman swasta yang memberikan pinjaman dengan kadar faedah serendah 2%. Ini adalah peluang kewangan di muka pintu anda hari ini dan mendapatkan pinjaman serta-merta. Terdapat banyak di luar sana mencari pilihan kewangan atau bantuan di sekitar tempat itu dan masih tidak boleh mendapatkan satu. Tetapi ia adalah satu peluang kewangan di muka pintu anda dan oleh itu anda tidak boleh melepaskan peluang ini. Perkhidmatan ini terbuka kepada individu, syarikat, lelaki dan wanita perniagaan.

• Pinjaman Untuk Semua
• Multi-keluarga / Apartment Buildings
• Cash Out Pinjaman untuk Semua Jenis-jenis Harta Tanah
• Pinjaman Untuk Pelabur
• Pinjaman Bridge / Mezzanine Pembiayaan
• Pinjaman Untuk Luar Pembeli
• Pinjaman Commercial
• Tanah / Pembinaan

Dan jumlah pinjaman yang ada terdiri daripada 20,000.00 RM - 500,000,000.00 RM, atau apa-apa amaun pilihan anda untuk maklumat lanjut hubungi kami di: (robertdavidfinancialcompany@gmail.com)
Fedrick Power Fedrick Power 04 November, 2016 07:18
Hello, saya Encik Fedrick kuasa pemberi pinjaman pinjaman swasta yang meminjamkan peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membersihkan hutang anda dengan segera atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perdagangan anda? Adakah anda pernah ditolak oleh bank-bank dan agensi-agensi lain yang kewangan? Adakah anda memerlukan pinjaman atau gadai janji penyatuan? Mencari lagi kerana kita berada di sini untuk semua masalah anda dari segi kewangan pada masa lalu. Kami memberi pinjaman penjimatan kepada individu yang memerlukan bantuan dari segi kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perdagangan pada tahap 2%. Saya akan menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia untuk menawarkan anda pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (fedrickpowerloanfirm926@gmail.com)
Augusta Ibrahim Augusta Ibrahim 09 November, 2016 05:53
Hello, nama saya Julia Simon, mangsa penipuan di tangan pemiutang palsu. Saya telah kehilangan kira-kira 80,000.00.USD kerana saya memerlukan modal besar 190,000.00.USD. i hampir meninggal dunia, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. Perniagaan saya telah dimusnahkan, dan dalam proses itu saya kehilangan anak saya. Saya tidak boleh berdiri ini berlaku lagi. pada bulan Disember 2014, saya bertemu dengan seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Puan Augusta Ibramhim, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman pada syarikat. ibu yang baik saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih dan Allah terus memberkati anda. Saya juga suka untuk menggunakan peluang ini untuk memberi nasihat kepada rakan-rakan Romanian, bahawa terdapat banyak penipu di luar sana, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman dengan cepat, hanya log masuk dengan Mrs Augusta Ibramhim melalui e-mel: augustaibramhim11 @ gmail .com. Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini: juliasimon460@gmail.com. jika anda mempunyai sebarang keraguan. sila dia adalah satu-satunya yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.
terima kasih.
Laura Jacobs Laura Jacobs 18 November, 2016 17:19
Hello,
Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Jane Alison, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi hari ini kami melalui e-mel supaya kita boleh memberikan syarat-syarat pinjaman dan syarat-syarat kami di: (saintloanss@gmail.com)