05 Februari 2015

Kesiannya Kat Burung

Assalamualaikum..

Kawasan rumah aku ni, ada la sorang dua jiran-jiran yang suka pelihara burung, rumah dia, meriah je dengan bunyi-bunyi burung, cantik tapi aku tak tau dari baka apa..hehe, maklum la, suka tengok jer..

Dengar cakap-cakap orang, burung pun suka tengok lelaki perut buncit..kihkih.. Kalau girl no komen ? 


Kesiannya Kat Burung

Suka-suka jugak, pelihara burung tanggungjawab tu kena ada, makan dan minum kena la jaga, Kesiannya Kat Burung menanti Tuannya bagi makan, harap beli jer mahal, tak sayang duit ke..

Burung dalam sangkar ni sebenarnya ada 4 ekor tapi satu dah mati disebabkan kecuaian manusia, aku hari tu geram-geram jer nak buka sangkar tapi hak orang ni, takut gaduh jer. Tengok keesokkan hari, syukur makanannya dah ada..

Sebab tu akan tak nak pelihara haiwan ni, tak kira la burung ke, kucing ke tak pun kambing ke. Takut jadi macam ni, tak pasal-pasal dapat DOSA..

Contohi satu blogger cute ni, dalam blognya banyak bercerita pasal kucing kesayangannya, tak salah aku ada berpuluh-puluh kucing dalam jagaannya. Boleh la terjah blog SI YUI dalam tips penjagaan haiwan..hehe..

Apa-apa pun, entry ni untuk memperingati kita semua lebih-lebih lagi untuk Jie, hargai la sesuatu yang berdekatan dengan kita, tak kira la manusia atau haiwan, bila kehilanngan, baru menyesal..


Sponsor
Rahsia Blogger Biasa-Biasa Menjana Lebih 100 Komisen Dengan Klikjer! Klik Sini
Buat Duit dengan Affiliate - Kitab Teknik SEO Merah Jambu ! Klik Sini 
Panduan Setting Domain .MY Di Blogspot! Klik Sini 

11 comments:

  1. burung..fitrahnya lepas bebas berterbangan..bila dikurung di dlm sangkar, terhad pergerakannya, memang rasa kesian..zalim pd fitrahnya..

    BalasPadam
  2. Waalaikumsalam, menarik sekali artikelnya, dulu juga pernah diberi burung perkutut memang senang sekali mendengar bunyinya tapi harus super sabar merawatnya, dan apalagi hobi burung berkicau harus tebal dompetnya he he he, terima kasih sudah berbagi

    BalasPadam
  3. seronok tengok burung terbang.

    terbang bebas tanpa perlu fikir masalah GST dan minyak.

    BalasPadam
  4. betul saya setuju... kalau setakat minat tapi tak ada kemampuan nak menjaga sama ada sati segi kewangan atau masa baik jangan buat... siksa binatang... dosa jer... biar di lepas dan rezeki di dibawah jagaan Allah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada segelintir mcm tu..minat jer lebih..

      Padam
  5. aku pom suka burung dan bela binatang ni tp kehidupan aku yg x byk duk rumah mmbuatkan aku x jd nak bela....

    BalasPadam
  6. Tak sanggup nak bela burung,tak sanggup kurung kebebasannya.

    BalasPadam