19 April 2014

Bila Berlaku Jerebu Ni

Assalamualaikum..

Apa khabar kawan kawan semua, adakah kawasan anda dilanda jerebu atau asap ?

Kalau kat Paka sekarang ni, masuk je pukul 10 malam.. lebih kurang waktu macam tu la.. Entah datang dari mana, muncul je jerebu ni. Banyak pulak tu. Nak tidur pun tak selesa. Sampai la dalam waktu 9 pagi terus hilang..

3 atau 4 hari dah berlaku ni..

Masa aku jalan jalan kat kerteh takde pulak jerebu ni, mungkin kawasan aku je. Entah la kalau kawasan sekitar ada gak. Tiga tahun tinggal sini, tak pernah jadi kejadian macam ni. Kali pertama berlaku, kena la hidu asap sebelum dapat tidur..hehe..

Mungkin banyak pembakaran hutan kawasan sini kot, tu sebab berlaku. Kalau ada siapa siapa sengaja bakar tu, cepat cepat la berhenti. Kesian kat orang ramai ni. Hujan pun lama dah tak turun..

Emm, ada hikmat kejadian macam ni..

14 comments:

  1. mcm misteri jer bunyinya . kena siasat tuh dr mana dtgnya ...

    BalasPadam
  2. kat belakang rumah ada kawasan tanah gambut sekali terbakar 1 bulan tak padam lagi

    BalasPadam
  3. Mesti ada yg buat pembakaran haram mlm2 tu agaknya Jie...

    BalasPadam
  4. Jerebu malam ? Hoho . Mungkin ada terjadi apa-ii sampai ada jerebu malam .

    BalasPadam
  5. Mungkin ada pembakaran hutan tu jie..

    BalasPadam
  6. Tebal juga kabus ni. Bahaya untuk kesihatan.

    BalasPadam
  7. Ada sikit jerebu, tapi taklah teruk sangat..

    BalasPadam
  8. kelantan,terenganu..hujan masih belum turun ke...minggu lps ada baca kat paper,kes kt kelantan,terpaksa panggil bomba utk mandikan jenazah sbb ketiadaan air...

    BalasPadam
  9. Kat cyberjaya/bangi ni dah tak der jerebu. Buat aduan lah ko ada pembakaran secara haram.

    BalasPadam
  10. aritu blk mlk kt alor gajah mmg berjerebu

    BalasPadam
  11. ohh.. duduk di Paka ker? Saya pernah dok kemaman dua tahun jugak :D... kalau pergi Kerteh tu ambil gambar dengan makan nasi kukus... alaaa rindu pulak nasi kukus kat Kerteh tu :D

    BalasPadam
  12. jerebu?? asap kot... sebab skang kan dah musim hujan :) salam ziarah

    BalasPadam
  13. Assalamualaikum jie, agaknya orang bakar sampah kot. hehehe

    BalasPadam